Companiile de retail si autorizatia de mediu

Conform unui studiu realizat de catre PwC Romania cu privire la gradul de pregatire al companiilor romanesti in ipoteza unui control din partea Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM) :

  • 77% dintre companii au declarat ca pentru atingerea tintelor anuale in cazul valorificarii/reciclarii deseurilor de ambalaje trebuie sa aloce bugete ridicate
  • In ultimii 5 ani au avut un control AFM 33% dintre respondenti

Esantionul studiului a inclus un numar de 50 de companii din diferite domenii de activitate (32% retail si productie industriala, 10 % industrie auto, 6% farmaceutica, telecom 2%, IT 2%, financiar 2%, petrol si gaze 2 %, alte industrii 12%) -Sursa: legislatiamuncii.ro

Avand in vedere ca impactul financiar al unui control AFM in zona de retail este semnificativ ne-am gandit sa venim in intampinarea agentilor economici prin intermediul acestui articol in care incercam sa le oferim cateva detalii nu doar cu privire la obligatiile pe care le au catre AFM dar si cele mai comune responsabilitati ce trebuie indeplinite conform reglementarilor Agentiei pentru Protectia Mediului (APM).

Obligatii catre AFM:

Punerea pe piata prin achizitii intra sau extra-comunitare a produselor ambalate genereaza pentru toate companiile, indiferent de marime sau activitatea desfasurata, obligatii catre bugetul de stat, obligatii ce sunt achitate catre Fondul pentru Mediu conform legislatiei in vigoare (L249/2015). De asemenea pentru ambalajele achizitionate de pe piata din Romania in vederea re-ambalarii sau supra-ambalarii produselor comercializate este obligatia celui care le da destinatia de ambalaj sa le declare sau a celui care le personalizeaza cu marca proprie in cazul in care discutam despre ambalaje personalizate. Taxa pentru ambalaje este de 2 lei/kg pentru 60% din catitatea de ambalaj conform obiectivului de valorificare global.

Aceste obligatii nu se limiteaza insa doar la ambalaje ci in aceeasi categorie intra si echipamentele electrice si bateriile, substantele chimice periculoase pentru mediu, uleiurile minerale si anvelopele introduse pe piata alaturi de taxa pentru vanzarea deseurilor care a fost pusa in aplicare de anul acesta.

Obligatii catre APM:

Daca vorbim despre zona de retail obligatiile catre APM sunt legate de managementul deseurilor, modalitatea de depozitare a substantelor chimice periculoase si a anvelopelor, inscrierea in registrul importatorilor si producatorilor de echipamente electrice si baterii in cazul celor care fac achizitii intra sau extra comunitare si le comercializeaza pe teritoriul Romaniei, raportarea ambalajelor si deseurilor de ambalaje, etc.

Conform L 211/2011 obligatiile privind managementul deseurilor se aplica oricarui agent economic. Acesta trebuie sa se asigure in primul rand ca detine contracte cu colectori autorizati de predare a tuturor deseurilor generate pe amplasament si ca acestea sunt colectate selectiv in pubele specifice fiecarui tip de deseu, etichetate corespunzator si depozitate pe platforma betonata intr-un spatiu acoperit ferit de intemperii. Mai mult decat atat, agentul economic trebuie sa intocmeasca lunar evidenta gestiunii deseurilor conform cerintelor legislative si sa raporteze anual cantitatile de deseuri generate si predate catre APM. Evidenta gestiunii deseurilor respectiv raportarea anuala nu este doar o evidenta contabila ci este important sa contina toate informatiile privind cantitatea (exprimata doar in tone rezultata din aplicarea coeficientilor specifici )si trasabilitatea deseurilor.

Un lucru pe care nu toti operatorii economici il cunosc este acela ca depozitarea si comercializarea substantelor chimice periculoase necesita obtinerea autorizatiei de mediu si amenajarea unor conditii specifice de depozitare.

Riscuri

Riscurile sunt mari si se traduc in amenzi sau chiar sistarea activitatii. Legea este interpretabila si din experienta numeroaselor actiuni de audit pe care le-am desfasurat am remarcat ca nu intotdeauna sunt identificate corect toate responsabilitatile.

  • In cei peste 6 ani de experienta in domeniul protectiei mediului, putem constata ca cele mai frecvente amenzi acordate de catre inspectorii GNM sunt pentru:
  • Nerespectarea cerintelor impuse in cadrul actelor de reglementare (autorizatiei de mediu, autorizatiei de gospodarirea apelor), amenzile pornind de la 50.000 si putand ajunge pana la 100.000 lei cu masura complementara de inchidere a activitatii pana la conformare.
  • Inexistenta contractului/contractelor pentru preluarea deseurilor nepericuloase/periculoase cu o societata specializata care sa detina autorizatie de mediu privind aceasta activitate, suma variind intre 20.000 lei si 40.000 lei;
  • Lipsa Registrului privind evidenta gestiunii deseurilor se amendeaza cu sume cuprinse intre 5.000 si 50.000 lei;
  • Pentru neinregistrarea fiecarui tip de deseu generat pe amplasament sau inregistrarea eronata a datelor conform cerintelor legislative in vigoare, amenda este cuprinsa intre 20.000 si 40.000 lei;
  • Lipsa sau completarea incorecta a documentelor justificative necesare demonstrarii predarii deseurilor generate catre firme autorizate (formularele de incarcare-descarcare deseuri), amenzi sunt cuprinse intre 10.000 si 20.000 lei

Mai mult decat atat cei care pun pe piata prin achizitie intra sau extra comunitara echipamente electrice risca sa le fie confiscata marfa daca nu se inscriu in registru importatorilor si producatorilor de echipamente electrice.

De mentionat la aceasta parte este si metodologia de calcul privind penalitatile aplicate de AFM pentru plata cu intarziere a taxelor si contributiilor la Fondul pentru Mediu:

  • Majorari de 0,02% / zi din suma totala datorata. Numarul de zile se calculeaza incepand cu data de 25 ianuarie (termenul limita de plata pentru anul anterior) si pana la data la care se face plata.
  • Penalitati de 0,01% / zi din suma totala datorata.

Solutii ProMediu

Majoritatea activităților pe care le presupun obligatiile si demersul de calcul al contribuțiilor pot fi externalizate. Specialistii ProMediu ofera o gama variata de servicii ce acopera nevoile clientilor de la audit de conformare la identificarea, calcularea si raportarea lunara a ambalajelor puse pe piata, managementul deseurilor si toate raportarile specifice catre APM. Mai mult, gama extinsa de parteneri si colaboratori ne permit sa gasim solutii de diminuare a costurilor, acolo unde contextul societatii permite.

Mai mult, pentru a veni in sprijinul agentilor economici, oferim o sesiune de consultanta gratuita la sediul operatorului economic care are ca scop identificarea nevoilor clientilor in vederea realizarii unui audit de conformare cu legislatia din domeniu sau in vederea externalizarii acestor servicii. Suntem la un telefon distanta.

Leave a comment